zaterdag 7 juni 2014

Groentenfond

Ik wou dat al een tijdje doen eigenlijk. Ik vertrouw die kant-en-klare bouillonblikjes van geen kanten, maar om smaak te geven aan een saus of een soep kunnen ze wel helpen. Toen ik nog een volbloed beesteneter was maakte ik zelf af en toe fond, en dat smaakt uiteindelijk toch nog het beste. Ewel, met groensels lukt dat dus ook.

2/3den van een knolselder, een halve groene selder, een halve kilo wortelen en een halve kilo ajuin in grove stukken snijden, beetje olie over sprenkelen en kruiden met peper en zout. Er een paar tenen ongepelde look tussen proppen en in de oven schuiven op 200 graden.


Na een tijdje (zeg maar gerust: tijd) begint dat te kleuren en te bruinen en dan doe je de groenten in een grote kookpot en zet je het boeltje onder water. Een uurtje laten pruttelen en dan zeven.

De rest van de knolselder, het loof van de groene selder, nog een paar wortels een een grote ajuin in blokjes snijden en bij de gezeefde fond doen. Daar een paar soeplepels sojasaus bijdoen en nog eens een uurtje laten koken. Opnieuw zeven. Klaar.

Omdat ik hier toch al snel een paar liter fond aan over hield het ik dat in van die ijsblokzakjes gegoten met behulp van een trechter. Handig voor later.


De inspiratie komt hieruit.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen